donderdag 7 oktober 2010

De waaiertas

Boomie vermoedde dat de waaiertas in een speciale steek was gemaakt. Ik dacht mij nochtans te herinneren dat ik toen maar een gewoon stokje heb gebruikt. Ik heb de tas dus speciaal nog eens goed bestudeerd en voor een close up-foto gezorgd.

tas_steek

Na dit nauwkeurig onderzoek meen ik te mogen besluiten dat het toch gewone stokjes zijn. En wel in volgende combinatie:

Eerst maak je een boord in vasten, dan begin je met het waaierpatroon:

Voor je eerste rij haak je telkens 2 stokjes samen in 1 vaste, dan sla je 1 vaste over en haak je 1 losse, 2 stokjes opnieuw samen in de volgende vaste, 1 vaste overslaan en 1 losse, haken en dat herhaal je steeds.
Bij de tweede en alle volgende rijen, haak je de 2 stokjes in de opening met de losse van de vorige rij, dan 1 losse terwijl je een opening overslaat en dan opnieuw 2 stokjes in de opening met de losse. Misschien maakt deze tekening het iets duidelijker. Of net niet?

waaiersteek

Wat je precies moest doen op de randen kan ik mij absoluut niet meer herinneren. Waarschijnlijk gewoon een stokje op de kant haken.

Ik zou nu nog op zoek kunnen gaan naar het exacte patroon, dat heb ik nog wel ergens bewaard, maar dat stel ik uit tot ik verhuisd ben (hopelijk volgende maand) en ik alle patronen die nu verspreid bewaar tot een ordelijk en logisch gerangschikt geheel heb gebracht. Dat gaat niet voor binnen een maand zijn, ik spreek jullie nog eens binnen een half jaar en zie hoe goed ik dan alles georganiseerd heb.

5 opmerkingen:

  1. Oh, dankjewel om dat uit te vissen. Mooi effect met enkel stokken en lossen, ik dacht echt dat het veel ingewikkelder was...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ondertussen met deze steek aan een sjaal begonnen en vind het een supermakkelijke steek; 't gaat goed vooruit met die gaatjes... Merci hé! Want ik was al lang op zoek naar een leuke steek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een sjaal werd het toch niet, wat het wel werd kan je hier zien: http://boomieboomie.blogspot.com/2010/10/de-sjaaletui.html

    BeantwoordenVerwijderen